susnet.nu statistik

Ett erkännande

 
Hejsan hejsan!
 
I det här inlägget hade jag faktiskt tänkt att erkänna en av mina svaga punkter.
Min vikt.
Jag är en av dom där som "föds smal" eller hur man nu ska kalla det. Ända sen jag var liten
så har jag alltid varit smal, och eftersom att jag är lång så väger jag då "för lite" för min längd.
Under min barndom tills nu har många påpekat min vikt och kroppsform.
Varje gång någon säger:
-Åh vad smal du är, du måste ju gå upp i vikt!
Det tar lika hårt för en person som är större som får höra att den är för tjock och måste banta.
Och vad är normalt egentligen? 
 Något som fortfarande sitter fast i huvudet är det min gamla skolsköterska sa till mig för ca två år sen.
Jag var där för en vanlig hälsokontroll eftersom att jag var ny på skolan osv osv.
Och efter att hon vägt och mätt mig så säger hon:
-Ja du Linnéa, det vore bra ifall du kunde gå upp i vikt ca 20kg.
Hah! Joru, det är ju lätt och säga när man försökt gå upp i vikt hela livet än så länge,
jag ljublar ju så fort vågen visar 2kg mer än vad den gjorde förra gången, det är minsann inte lätt
det där!
Jag äter som vanligt, jag går runt och är nästan jämt hungrig så jag äter oftast fler gånger än vad man 
normalt gör om dagarna. Jag sportar inget så jag rör mig knappt heller.
 Men iallafall, det här problemet sitter nog och gnager för mycket i huvudet för jag tänker alldeles för mycket
på det. Jag trivs inte med min kropp, knappt att jag vill visa mig i bikini pga alla synliga ben på kroppen.
Slipper helst tajta kläder också, dock ett problem nu på sommaren då det blir för varmt att gå runt
i tjocktröja. 
 En sak som jag testat är att varje gång jag ska dricka mjökt så blandar jag det med grädde, ibland 75%,
ibland 50%, visst det funkade, med ca 2 till 3 kilo mer på vågen, men så fort man missade det där i en eller
två dagar så sjönk vikten lika snabbt igen. 
Jag har funderat på att böra styrketräna, för att bygga upp muskler i kroppen istället. Men det som stoppat
mig är den rädslan av att jag ska gå ner mer i vikt om jag tränar, pengar och tid.
 Och att försöka googla om tips som gör att man lättare går upp i vikt är ju ingen idé.
Googlar jag "hur man går upp i vikt" kommer det fram sökningar som "hur man går ner i vikt" istället.
Och överallt står det tips om hur man går ner i vikt på kortast tid, med rätt kost osv osv. 
INGEN tidning skriver om hur man går upp i vikt. Känns som om samhället är istängda i "tjockis-bubblan"
eftersom att det alltid handlar om att gå ner i vikt, finns ju till och med flera tv-program om det.
Och jag tror absolut inte att jag är den enda i världen som känner såhär eller har problem med att gå
upp i vikt.  
 I vilket fall, så är just viktet en av mina svagheter, en minsta kommentar kan få min dag förstörd eller
något sånt. Kanske är jag överkänslig och har snöat in mig för mycket på det här, eller så är det bara så.
Jag vet inte riktigt själv.
Och du/ni som läser, har ni några tips så kom gärna med dom!
 
Nu har jag öppnat upp mig lite iallafall, ni får tycka vad ni vill, men det kändes bra och en del kanske
tar till sig av det här. 
Nu vet ni en sak om mig som jag kanske inte uppmärksammat så mycket ;)
 
Jag har iallafall slängt i mig en hel del pannkakor nyss och ligger här och är alldeles proppis! ;D
Hoppas att alla har haft en bra dag! :)
 
Kram Linnéa

Kommentarer
Postat av: Lisse från Råby

Hejsan Linnea! Tack för senast, kul att träffas igen även om det bara blev en kort stund. Angående din vikt, det finns något som heter näringsdryck och kmr från Semper har jag för mig, syrrans dotter fick det när hon var yngre. Kolla med skolsköterskan om det här, kan vara så att det måste till ettt recept! Bara ett litet tips! Lycka till i skolan! Kram Lisse

2012-08-28 @ 15:10:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Mina besökare
Totalt:
Denna månaden:
Denna vecka:
Idag:
Online nu:

RSS 2.0